Friday, August 19, 2011

Memberi mengikut kadar

Pada suatu hari, dizaman nabi Sulaiman as, baginda telah menitahkan kepada semua rakyatnya agar mempersembahkan pemberian mereka. Rakyat baginda akur dan mula mencari-cari apakah persembahan yang terbaik. Binatang, jin dan manusia mula menyiapkan pemberian yang terbaik.


Gajah, kerbau,  kambing, ayam dan belalang juga tidak ketinggalan menyediakan pemberian untuk dipersembahkan. Maka, pada hari yang dijanjikan, berkumpullah semua rakyat jelata dengan membawa barangan pemberian masing-masing.


Gajah membawa kerbau. Kerbau membawa kambing. Kambing pula membawa barangannya iaitu ayam. Belalang dibawa oleh ayam untuk dipersembahkan. Tidak mahu terlepas untuk membawa pemberian ialah belalang yang membawa semut untuk dipersembahkan,


Rakyat semua telah berkumpul dan memenuhi dataran. Belalang berdiri disebelah gajah. Dua yang berbeza membawa barangan yang berbeza.


" Hai belalang, kamu mahu persembahkan semut ini kepada nabi Sulaiman as?." Tanya gajah dengan nada sinis.


Belalang tersenyum.


" Ya! semut ini akanku persembahkan. kenapa?".


"kau lihat gajah ni. Ini barang yang akanku persembahkan".  Sambil menunjukkan kerbau yang dibawanya.


Perbualan mereka didengari oleh nabi Sulaiman as lalu baginda berkata;


"Setiap orang memberi mengikut kadarnya".




Moral:


1: Kita memberi mengikut apa yang kita mampu,jangan berlebihan atau terlalu kedekut. Gajah besar maka yang dipersembahkan juga besar iaitu kerbau. Belalang bersaiz kecil maka barangan yang diberi juga sekadar kemampuannya iaitu semut.


2:......




p/s: adaptasi dari penceritaan oleh ustaz Badli Shah Alauddin dalam rancangan al-kuliyyah tadi.


No comments: