Friday, March 4, 2011

Ishlunak


Sekali pandang, kelihatan van itu dipenuhi rakyat tempatan.  Semuanya laju. Ada yang membelok ke kanan,ke kiri ada juga yang mengambil pusingan u –mungkin tersilap jalan atau destinasi tujuan berada disana yang memerlukan meraka berbuat demikian.

Senyuman dilemparkan kepada penumpang yang berada disebelahnya. Orang itu  bukan seperti mereka. Gaya percakapan begitu asing. Dia cuba memberanikan diri untuk bertanya khabar. Cuba untuk mengikat silaturrahim.

“Ishlunak?”.

“Ana aswad’. Jawabnya dalam nada perlahan.

Senyuman masih lagi terukir. Dia bertanya lagi “Ishlunak?”.Orang asing itu merenungi penumpang lain. Akhirnya mata itu bertemu dengan matanya.

“Ana aswad”. Kali ini nada suara sedikit tinggi.Ditepi tingkap senyuman kecil tercipta. tawanya sekadar bertamu di cuping telinga sendiri dan hilang diragut desir angin.

“ishlunak?”. Kalimah itu dilontarkan lagi.“Apakah dia tidak dengar atau sengaja berbuat begitu? Sudah dua kali jawapan yang diberi. Sepatutnya pertanyaan itu tidak perlu disoal kerana ia sudah terpampang dimatanya”. Begitulah getus hati kecil itu
.
Semua orang terkesima. Gelombang suara yang baru terhempas membadai telinga mereka.

“Ana aswad. Kau tak nampak ke kulit aku?”. Mukanya kemerahan menahan amarah.Terkebil-kebil dia diherdik begitu. Niatnya yang mulia disalah erti.  Mahu sahaja dilepaskan penumbuk ke muka lelaki asing itu. Tetapi itu semua perlu dipertahankan agar syaitan tidak merajai.

“ Ya sadiqi, kau sudah salah faham. Dia bertanya tentang khabar mu, bukan kulit mu”. Terang lelaki yang duduk di tepi tingkat itu. Kejadian seperti ini sudah sering ia temui.

“ishlunak bermaksud apa khabar?”. Bukan apa warna kulit mu. Sepatutnya kau jawab zain(baik)”.

“Begitukah?”. Soalnya. Rasa bersalah mula menjalari hatinya. Dengan senyuman dia mula menghulurkan tangan memohon kemaafan atas kekhilafan tadi.

“aku juga bersalah,maafkan aku sahabat”.

p/s:
1.       Adaptasi dari penceritaan prof madya dr. Ismail Yusof.
2.       Perkataan yang sama dan biasa mungkin akan menjadi luar biasa di tempat lain.

2 comments:

Faaein Himura said...

Ishlunak ya pak ustad.. hehehe..

*belajar perkataan baru hari ini...

Ahmad Nordinie said...

da mcm cite ust aku da..
hihi
huhu