Tuesday, September 6, 2011

Terima kasih

Teringat ketika aku dan teman-teman bercerita tentang kenangan, rindu,kasih pada sekolah tempat aku mula mengenal apa itu kehidupan. Memerah keringat untuk mengingati dan jua memahami kalimah perjuangan. Ketawa saling berselisih bersama kata. Pada bola yang dipijak lori,pada rotan yang sentiasa memesrai atau pada kerjasama,bertimbang rasa. 


Kritikan juga terhambur sama menyatakan perkara yang kurang mesra berimbang dengan teori-teori yang perlu dan mesti dilakukan. Pandangan yang muntah dari peluang merasa mungkin juga pada memetia. Saat itu aku turut sama meludah kata, campuran sayang bercampur kecewa. Ya. Kecewa pada mulut yang mengata.


Mentari mula mencubit lembut menyedarkan kami pada berlalunya masa. Suara-suara kini mula bergema dan akhirnya kita mula berpisah, senang, kenyang  dan tergiang-ngiang. 


Hari ini mahu sahaja aku berteriak pada lidah yang tertawan teh tarik juga pengubat roti canai adik beradik, bicara ditepi padang bersaksikan batu-batuan adalah terawang-awang yang perlu kita halusi agar ia berpijak dan mampu menjana perubahan dan kemegahan. Berenanglah dalam 'sungai' agar kita kecapi letih, tawar menenguk air, teroleng-oleng dirempuh ombak sagur atau pada kiambang,buluh yang bercampur sampah perosak panorama. 


Ayuh, kita berpatisipasi dimedan realiti bukan lagi diatas kerusi apalagi diulit angin enak mencumbui. Kita lakarkan kembali teori segar dan realistik, tanpa bertangguh jelmaan itu akan wujud sembari kekurangan akan terus kita tutup. Akhirnya barulah kita mampu tersenyum, menyanyi lagu kemenangan.Sinis melihat mulut-mulut yang meraung disebalik tembok dan berdoa moga mereka  akan terbeliak mata, terantai lidah dan akhirnya tersipu-sipu masuk dan menadah lalu mengalir barakah.




p/s:terima kasih pada Dr B..... yang menyedarkan aku pada kata yang selama ini terlindung.Alhamdulillah.

No comments: