Monday, January 11, 2010

N.a.f.s.u

Nafsu tidak akan pernah kenyang dari kemahuan. Sentiasa meminta untuk dipenuhi walaupun sudah berkali-kali kita melunaskan kehendaknya. Manusia akan menjadi gila jika terlalu mengikut kehendak nafsu yang sentiasa mengheret ke lembah kejahatan kecuali nafsu yang dipandui oleh akal yang berdogmakan panduan yang benar dan suci yang diajari oleh baginda Saw...

Nafsu perlu dididik dengan sifat qanaah agar segala yang dikurnia tidak dipandang sepi dan tidak hanyut dalam tsunami dunia yang tidak berperhentian. Sifat nafsu yang tidak ada noktah terakhir untuk meminta menjadikan manusia sering tewas dalam dakapannya. Segala yang dipandang sedap oleh nafsu adalah bersifat sementara kelazatannya kerana ia akan sentiasa dahagakan kelazatan itu untuk sekalian kalinya.




Kita perlu melatih nafsu dengan skill akhirat agar performance yang ditonjolkan akan melahirkan natijah nafsu mutmainnah yang pialanya adalah syurga Allah yang tidak pernah dilihat oleh mata ,tidak pernah didengar oleh telinga dan hati tidak pernah membayanginya.

2 comments:

Faarihin said...

Assalamualaikum ya ustaz..

aduhai.. bila cerita bab nafsu.. jadi kalah pula.. selalu hanyut dalam nafsu.. moga2 kali ini dapat melawan nafsu dengan sebaik2nya.. ustaz.. share la skill2 nak melawan nafsu ni..

Nothing Special said...

wslm...semoga Allah memberkati kamu..
untuk skill 2 sila lihat link ini

http://assyathori.blogspot.com/2009/06/kawal-nafsu-untuk-menjadi-manusia-mulia.html