Saturday, July 5, 2008

Wara' dalam menuntut ilmu

Sayugia bagi seorang penuntut ilmu perlu ada sifat wara'. Sifat wara' bermaksud membuat sesuatu yang pasti halal. Sifat wara' ialah sifat yang akan membawa kepada sifat zuhud. Dalam kitab تعليم المتعليم ada menyebutkan tentang wara' dalam bab yang khusus.


Rasulullah saw bersabda:' Sesiapa yang tidak memiliki sifat wara' dalam menuntut ilmu,Allah taala akan menguji mereka dengan salah satu daripada tiga perkara: pertama, Samaada akan dimatikan pada usia muda, kedua akan ditempatkan di pendalaman( atau tempat orang sibuk yang tidak mempedulikan ilmu) dan yang ketiga Atau di uji menjadi hamba pemerintah.'

Diantara kepentingan memiliki sifat wara' ini kerana apabila seseorang memiliki sifat wara' maka semakin manfaat ilmunya. Proses pembelajaran semakin mudah dan akan mendapat faedah yang banyak. Antara ciri-ciri orang yang memiliki sifat wara' ialah mereka akan mengurangkan makan, mengurangkan tidur dan mengurangkan bercakap benda yang tidak bermanfaaat.



Diantara sifat wara' ialah menjauhkan diri dari makan makanan di kedai sekiranya boleh kerana makanan di kedai mendekatkan kepada lupa, menjauhkan diri dari mengingati Allah dan makanan di kedai kurang keberkatan. Setiap makanan yang dilihat oleh ramai orang maka makin kuranglah keberkatan makanan itu.




No comments: