Wednesday, August 27, 2008

berpisah dan bertemu lumrah alam

Setiap yang bertemu akan berpisah, setiap yang hidup pasti akan mati, kadang-kadang kita gembira, kadang-kadang kita berduka. Semua itu adalah sunattullah. Setiap yang berjaya tidak mampu untuk menafikannya.

Sesuatu itu akan dikenang bila sudah tiada. Begitulah persahabatan akan terasa keindahan apabila terjadinya perpisahan. Persahabatan yang paling indah adalah semasa di zaman persekolahan. Suka duka yang dikongsi bersama sukar dilupakan. Perpisahan mungkin terjadi disebabkan terpisahnya di antara dua alam, atau kerana berakhirnya tempoh pengajian dan sebagainya. Bagi mereka yang belajar di luar Negara, persahabatan adalah salah satu nilai yang penting dalam meneruskan kehidupan di luar Negara. Sahabat adalah tempat kita cari apabila kesusahan begitulah sebaliknya. Susah senang di rasai bersama.

Buat teman-teman yang akan meninggalkan ardul kinanah, selamat berjuang ku ucapkan.Anda akan menjalani satu kehidupan baru yakni alam pekerjaan. Alam yang penuh dengan segala macam pancaroba..Ingatalah kepulangan kalian sangat dinanti oleh masyarakat yang dahagakan ilmu dan tarbiyyah dari kalian. Curahkanlah segala ilmu yang ada untuk anak bangsa agar mereka menjadi 'manusia'.Tugas mendidik anak bangsa terletak di bahu kalian. Kenang kembali tujuan asal kita menuntut ilmu adalah untuk memberi inzar kepada masyarakat apabila pulang ke tanah air.


Diantara tanda-tanda benar dalam Ukhuwah ialah menerima keritikan teman, menutupi aib teman, dan mengampuni kesalahannya." (kata-kata Hikmah dari Imam Syafi'i Rahimahullah

Selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah di cari. (Saidina Ali)
Aku merinduimu TEMAN untuk berjuang Aku rindukan SAHABAT untuk berjihad. Aku rindukan KAWAN senda dan tawa. Aku rindukan SADIQ untuk sama-sama beribadat .Aku rindukan RAKAN untuk sama-sama bermuhasabah yang sama-sama menuntut ilmu Allah yang sama-sama bekerja demi Islam yang sama-sama berkorban demiNya dan sama-sama saling berpesan dengan kebenaran dan kesabaran.

No comments: