Sunday, August 24, 2008

shiken no seiseki

Natijah, result, keputusan peperiksaan, shiken no seiseki dan sewaktu dengannya telah keluar. Semua student universiti Al-Azhar cuak untuk melihat keputusan. Tetapi dari apa yang kudengari ramai yang tidak najah dalam peperiksaan kali ini. Al-Azhar dah kembali syadid. Teman-teman rapatku ada yang najah dan dapat naik tahun omedattou(tahniah) @ mabruk di ucapkan. Yang tidak dapat naik tahun jangan bersedih mungkin ada hikmat disebalik itu.

“Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. “Al-Imran:190

Bagi yang berjaya mungkin bergembira dengan kejayaan yang diperolehi, tetapi yang tidak berjaya walaupun telah berusaha dengan bersungguh jangan putus asa kerana ia merupakan ujian daripada Allah seperti mana firmaNya:

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?”al-Ankabut
“Dan demi sesungguhnya kami tetap menguji kamu sehingga ternyata pengetahuan kami ternyata adanya orang yang berjuang daripada kalangan kamu dan orang yang sabar. Kami dapat mengesahkan berita mengenai keadaan kamu.” (Surah Muhammad, ayat 3)
Disinilah sifat gaman(sabar) dapat dilihat setelah diuji.mungkin sebelum ini kita hanya bercakap tetapi apabila musibah menimpa kita barulah kita tahu apa yang diucap tidak semudah itu untuk diamalkan.ketahuilah bahawa:
Sabar yang bernilai tinggi ialah bertabah hati pada permulaan datang musibah. (Sahih Muslim)

Umar bin Abdul Aziz berkata, “tidak ada suatu nikmat yang dikurniakan Allah SWT., kepada seseorang, lalu diambil kembali nikmat tersebut sedangkan orang itu menerima takdir yang menimpa dirinya dengan sabar, melainkan Allah akan mengganti yang lebih baik bagi dirinya”.

No comments: