Wednesday, April 15, 2009

Taujihat

“Jangan lupa baca al-Quran setiap hari.” Pesan ustaz Hakim kepada kami.

“Dahulukan perkara aulawiyyat. Kita datang sini untuk menuntut ilmu jadi kita mesti memberikan keutamaan dalam menuntut ilmu. Tetapi ana lihat hari ini kita lebih menumpukan kepada perkara sampingan daripada perkara pokok.” Ujar beliau lagi ketika dalam perjalanan ke mator.

“ Perbanyakkan pahala dan minimumkan dosa serta jangan lupa untuk sentiasa bermuhasabah.” Kalam ini disajikan kepada kami ketika tremco melepasi suuq thamin.

“ ana doakan antum semua dapat meneruskan pengajian disini dan jangan lupa doakan kepulangan ana ini membawa sinar pada masyarakat bukan menjadi beban kepada masyarakat.amin.”

Begitulah antara kalam taujihat yang diberi kepada kami sebelum beliau pulang ke tanah air pada petang itu. Kepulangan yang ditunggu setelah berhempas pulas mengutip mutiara yang ada di universiti tertua dan sekarang masa untuk menabur bakti kepada masyarakat. Kalam ini sungguh menusuk hati ini kerana diri ini sudah lama tidak mendengar nasihat dari orang yang berilmu.

Tempoh pengenalan

Saya tidaklah mengenali beliau secara dekat hanya mendengar melalui mulut-mulut teman yang lain tentang beliau. Walaupun beliau tinggal bersama sahabat saya tetapi peluang untuk bertemu mata dan bersua muka amat sukar. Faktor jarak dan kesibukan beliau menjadi penghalang. Allah itu maha berkuasa akhirnya menemukan saya dalam waktu yang singkat bersama mutiara yang ditinggalkan yang menjadi pedoman dalam meneruskan perjuangan.

Tempoh tidak menghalang kita untuk bertaaruf dan tempoh juga tidak menjadi batu penghalang bagi sesuatu ilmu itu dapat disampaikan. Ilmu itu perlu diambil dari sesiapa sahaja asalkan ia bermanfaat dan kita tidak perlu untuk melihat orang memberi tetapi melihat apa yang diberi kerana ilmu itu bisa kedapatan pada sesiapa saja.

Saya doakan semoga kepulangan beliau dan ustaz Amir membawa obor kepada masyarakat.amin


p/s: 19 april ini imtihan syafawi
2 mei – 10 mei imtihan tahriri.

Diharap semua mendoakan kejayaan.amin…..

3 comments:

Syahiddmilikku said...

bittaufiq wannagah ostat hafizuddin..
buat leklok, moga ilmu anda punya keberkatan, ameen...

Anonymous said...

salam kejayaan dr saya juga.. kite satu perjuangan yg sama. mudah2han kite tidak futur.

Nothing Special said...

to syahidd.

amen ya rabb.moga ilmu anda juga mempunyai keberkatan...


to mr coklat.

bitaufiq wa najjah dalam peperiksaan.sama² mengingati