Thursday, November 29, 2012

Kebekuan adalah terlindung

Adakah itu kata-pemikiran seorang dikatakan pendeta. Dangkal-memualkan. Saat mereka sedang bergelut-menuntut hak mereka. Kita dalam keenakan mengunyah roti dan mentega berkata itu dan yang pasti menyakitkan. Hati yang punya kepercayaan akan tersentak. Kemanusiaan adalah sifat yang membezakan binatang dan juga insan. \

Atas dasar manusiawi ia tidak diterima-ditolak. Apalagi yang cuba diungkap-dikhayalkan. Semuanya kelihatan candu atau mungkin dadah yang akan menjadikan kita tenggelam dalam kenikmatan. Kata bisa memberi kuasa menghancurkan besi waja atau menjadi pedang yang merobek jiwa.

Berfikirlah sejenak. Renungi apa yang dideritai oleh mereka agar kita bisa merasa-bersama kerana kita adalah sama. Kesamaan pegangan atau mungkin kesataraan rasa atas sifat manusia. Adakah itu yang dibawa oleh sang kekasih atau itu kedangkalah kamu yang terkeliru-terbelit dalam mempelajari sebuah hikmah. Pandanglah sebuah salji yang kaku,tiba saatnya akan mencair-berlalu.Kemudian mekarlah bunga-bungaan melakar keindahan; bunga dan juga haiwan. itu semua adalah pelajaran-panduan untuk kita memerhatikan.



No comments: