Tuesday, September 30, 2008

Lembah nil pada malam ini seperti biasa, bingit hon dan zibalah yang bertaburan membuatkan lembah ini sentiasa hidup. Sikap rakyatnya yang memandang enteng akan aspek kebersihan menjadikan lembah ini berlaku kontaminasi yang teruk.Lautan manusia yang beraneka ragam membuatkan lembah ini bertambah hidup. Sungai nil yang mengalir tenang membawa seribu rahmat dan rezeki kepada penduduknya.

Syari’ Arsalan seperti hari-hari yang lain sunyi, Cuma kadang-kadang kesunyian ini dicemari dengan bunyi kenderaan yang lalu lalang. Rumahku ini turut terkena tempiasnya dek kerana ahli bait yang hanya tinggal dua orang sahaja.Sayup-sayup kedengaran alunan muzik dan suara yang seolah bunyi seperti himar menandakan ada majlis perkahwinan. Tiba-tiba hati ini berfikir, bilakah diri ini akan mendirikan masjid. Rasa itu segera dinyahkan, belum tiba waktu yang sesuai untuk difikir akan hal itu.





Hati ini tiba-tiba sayu teringat akan pelbagai peristiwa sedih yang mewarnai ramadhan kali ini. Bermula dengan berita pemergian bapa kepada dua orang sahabatku di permulaan ramadhan. Moga pemergian mereka pada bulan ramadhan menjadi rahmat dan ditempatkan dikalangan para aulia,wali-wali Allah dan para solihin.Episod duka itu terus menghimpit diri ini dengan perpisahan dengan dua seniorku iaitu ust Khairil dan ust Husin. Dua permata shoubra ini pulang untuk menabur bakti di negaraku mendidik anak bangsa agar menjadi sebenar-benar hamba dan manusia. Disaat manusia semakin hilang pedoman mereka diharap membawa obor untuk menerangi manusia.Kepulangan mereka menandakan kehilangan hackers-hackers di shoubra.






Bumi Theresa juga sunyi dek kerana kepulangan warganya. Hilai tawa yang dahulu sering kedengaran kini hilang. Tiada lagi bunyi suara ust Hashim yang sering menceriakan suasana dengan jenakanya dan gelagatnya. Mee sup dan nasi ayam beliau yang berjaya menaikan nafsu makan mungkin tidak akan dapat dinikmati lagi. Ulul absar juga kehilangan bek kiri kental iaitu saudara ust Adnin yang juga telah menamatkan pengajian di perlembahan nil ini. Tiada lagi senyumam yang sering terukir di bibir beliau.

Namun kedukaan tidak akan selamanya, Allah itu maha adil, tidak akan membiarkan hambanya dalam kedukaan dihadiahkan pula kegembiraan untuk hambanya. Namun berapa ramaikah hambanya yang bersyukur?....

Kedatangan pelajar baru ke ardul kinanah ini mengubat episod duka perpisahan. Seramai tujuh orang telah mendaftarkan diri untuk menyambung pengajian dalam bidang qiraat. Buat pendatang baru ingatlah bahawa lembah nil ini ada firaun dan Nabi Musa. Kalian harus bijak untuk memilih.

Jemari ini bagaikan berat untuk terus belari diatas keyboard. Minda ini bagai ketandusan idea seumpama tandusnya bumi sahara ini…….

Ila liqa’ Maassalamah……ja matta….


Gambar-gambar insan yang ku sebut dalam artikel ini akan diupload kemudian...

No comments: