Sunday, September 14, 2008

Ramadhan

B erlalunya hari demi hari, malam silih berganti siang , sedar atau tidak kita telah menempuh separuh dari Ramadhan. Terasa semalam baru bersua. Merenung kembali saat pertama bertemu hingga kini, apakah amalan yang telah dilakukan , apakah menggunakan setiap waktu dengan membuat amalan atau membiarkan ia berlalu tanpa penghayatan..

Kita tidak mampu untuk berundur ke belakang yang pasti hari ini harus dimaksimakan amalan, usah berfikir untuk melakukannya pada esok hari, kerana esok adalah belum pasti. Apakah diseparuh ramadhan ini kita masih belum menyentuh al-Quran yang merupakan wahyu suci untuk kita sebagai muslim? Apakah kita masih malas untuk membasahi lidah ini dengan zikrullah dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw ? masih berkirakah kita untuk menghulurkan sedekah pada yang memerlukan walhal kita sanggup untuk berbelanja secara boros semata-mata untuk juadah berbuka..Jika ini berlaku kita masih punyai sisa-sisa waktu untuk berubah…

Amalan qiamullai harus dipergiatkan lagi bagi yang dah memulakannya, tetapi bagi yang belum usah tenggelam dengan keseronakan yang sedikit, nyahkan naluri tidur untuk mengejar ganjaran melakukan amalan pada bulan yang digandakan amalan sunat ini. Solat terawikh yang kita lakukan secara berjemaah di masjid harus dimujahadahkan agar tidak tenggelam dengan kemalasan dan unsur-unsur negatif. Jika kita masih mengamalkan sifat mengkeji, memaki hamun, bercakap kotor dan lain-lain sifat yang mazmumah. Ayuh kita tinggalkan agar amalan puasa kita menjadi semakin baik. Kita semaikan benih-benih mahmudah dalam diri kita agar matlamat puasa untuk melahirkan insan yang bertaqwa tercapai.




Carilah malam yang lebih baik dari seribu bulan dalam malam yang ganjil di sepuluh malam yang terakhir, padanya terhimpun rahsia dan barkat . Banyakkan doa untuk diri,keluarga masyarakat khususnya umat islam di palestin yang menanggung seribu satu derita kerana ditindas oleh Israel laknatullah.

. malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. :(al-qadr:3)

Marilah kita pasakkan azam untuk melakukan amalan disaat kita masih punyai waktu untuk melakukanya.Janganlah kita sesali setelah ia meninggalkan kita kerna tiada manfaat akan diperolehi.

No comments: