Friday, June 24, 2011

Belajarlah untuk menghargai

Perut mendendangkan alunan muzik 'kelaparan'. Setelah keputusan nekad diambil. Dia kini berada disini. Seperti mereka yang hanya mampu mencium harum keenakan makanan. 

Dia melihat susuk tubuh itu. Merenung, merenung dan terus merenung. Perasaan kasihan mula menguasai. Rasa untuk berbakti ini adalah anugerah tuhan. Tidak perlu melengahkannya.

" Saya kelaparan, akan tetapi saya juga kefakiran". Luahnya dengan seluhur keikhlasan.

" Hari ini, kamu berhak menikmati tanpa perlu melunasi". Ujar dia sambil tangan menghidangkan sepinggan nasi untuk dinikmati.

"Terima kasih".

" Sebenarnya ibu kamu lebih patut kamu hargai. Bayangkan setiap hari dia menyediakan kamu hidangan tanpa tuntutan". Perasaan bersalah mula tercuit.

" Jika selalu menerima benda yang sama, orang yang sama, kita jarang menghargai".

Langkah kini dipercepatkan.  Rasa bersalah dan menyesal memenuhi segenap jihat. 
" Maafkan saya ibu". Dakapan kali ini terasa lebih erat dan hangat. Air mata yang mencurah dibiarkan membasahi pipi. Ia ibarat cucian yang membasuh segala keburukan dan kejahatan yang melekat dihati.

" Makanlah. ibu tidak mampu untuk menelan sebutir nasi selepas kau lari meninggalkan ibu".

" Maafkan saya pasal kejadian tadi, sepatutnya saya tidak patul meninggalkan ibu selepas pertengkaran tadi".

Angin bertiup kencang mengigit kulit. Gambaran pagi tadi bermain diminda. Selepas berselisih dengan ibu dia terus keluar hingga terlupa untuk membawa sedikit bekalan. Semua itu, adalah hikmah dari Allah yang ingin mengajarinya melalui peristiwa yang terjadi hari ini.

p/s: adapatasi dari kisah yang disampaikan oleh ust Badlisham di slot motivasi pagi ikim.fm.

2 comments:

Faaein Talip Roy said...

hargailah selagi ia ada di sisi..


tak sabarnya nak balik.. nak makan segala apa yang mak saya masak...

sedih baca citer ni.. teringat peristiwa lalu.. =(

Nothing Special said...

balik makan?pelik2.tp kamu lbh mengetahui.