Wednesday, September 30, 2009

Apa khabar Quran mu



"Husin dah berapa kali kau khatam bulan puasa ni? tanya Ali." sambil tangannya memegang mushaf berwarna biru..

"Aku baru dua kali." Jawab Husin yang bersiap-siap untuk keluar membeli gula. Target bulan ramadhan mahu habiskan sekurang-kurangya lima kali..Guman husin dalam hati..

Itu mungkin senario biasa yang berlaku pada bulan ramadhan. Semua manusia bertungkus lumus untuk menghabiskan tiga puluh juzu' al-Quran. Ramadhan adalah bulan dimana mampu menghadirkan momentum yang begitu luar biasa pada tetamunya. Tapi kini ramadhan telah berlalu adakah al-Quran masih kamu baca atau kini ia kembali menghiasi almari dan hanya ditemani oleh debu-debu kesan lama tidak terusik.



Adakah waktu kamu kini sudah dipenuhi dengan aktiviti yang menyebabkan kamu tidak dapat lagi mampu untuk duduk bersimpuh sambil lidah mengalunkan ayat-ayat suci itu?Apakah waktu pada bulan biasa tidak sama dengan bulan puasa?Apakah rangsangan untuk membaca Kalam Allah kini menurun dek kerana ramadhan yang pergi?hanya kamu yang mampu untuk menjawab persoalan itu.

Dengan zaman globalisasi kamu mampu membaca al-Quran di komputer dengan perisian yang disediakan masih ada lagikah alasan yang tercipta. Ayuh wahai diriku dan sahabat sekelian kita peruntukkan sedikit masa walau sekadar lima minit sehari mengadap lembaran kitab suci supaya ia menjadi perawat pada penyakit hati,penghibur kedukaan dan menjadi pegangan dan panduan untuk perjalanan ke daerah yang kekal abadi.


Malulah pada diri, kita mampu untuk membaca surat khabar dari berita dalam negeri sehingga khatam hiburan sensasi tapi lemah untuk menutur huruf yang disensasikan tiap satu dengan sepuluh ganjaran.

Ayuh!!! Mulakan pagimu dengan lantunan kalam suci agar harimu di rahmati.

No comments: