Thursday, September 24, 2009

Coretan Raya

Assalamualaikum semua....

Selamat hari raya aidilfitri...Maaf zahir dan batin...

Hari ini dah masuk hari yang ke-5 kita semua beraya, setelah sebulan kita menempuh ramadhan yang mudah-mudahan terbaik dilakukan dan diterima sebagai amalan yang dengannya kita bisa memperolehi ganjaran pelepasan dari api neraka dan memungkingkan syurga yang kekal dengan nikmat yang hakiki. Nikmat yang tidak pernah dilihat oleh mata,tidak pernah didengari oleh telinga dan tidak pernah terdetik dihati.

Hari ini mungkin sudah ada yang telah berpuasa sunat atau ada yang bermula pada syawal yang ke-2 kerana ingin merebut ganjaran seperti setahun berpuasa sebagaimana junjungan yang mulia nabi Muhammad saw sabdakan. Puasa pada awal syawal ini amat bagus kerana ruh puasa itu masih menebal dek kerana tarbiyyah yang dilakukan selama sebulan. Jangan tangguhkan perkara ini kerna dikhuatiri akan menyebabkan kita menjadi liat dan terus liat hingga masa syawal pergi begitu sahaja dan kita akan kerugiaan.




Rumah terbuka yang rancak kini mungkin menyebabkan plan puasa sunat terpaksa dianjakkan dari sehari ke sehari. Memang tahun ini adalah tahun yang pada saya adalah yang paling meletup dengan rumah terbuka sehinggakan perut ini asyik kekenyangan. Bermula ayam bakar di pagi raya berpadu dengan nasi himpit, makarano dengan hati goreng. Diserikan dengan nasi minyak yang bertukar menjadi nasi putih, nasi dagang yang menyelerakan dan malam ini dengan sate yang menunggu untuk dihabiskan. Seolah-olah raya kali ini menjadi medan penebus kepada sebulan menahan nafsu makan ini.



Apa-apa pun secebis ingatan harus direnung untuk insan-insan yang kini sedang bergelut dengan peperangan seperti Palestin,apakah masih ada kemeriahan pada eid fitri mereka. Di saat kita menyuakan sate ke mulut apa yang mereka jamukan adakah seperti kita bermewah-mewah dan kadangkala pembaziran berlaku tanpa disedari. Ayuh jangan lupa pada mereka titipkan sekeping doa kepada mereka agar mereka diberikan ketabahan dalam meneruskan liku kehidupan. Jika kedapatan duit raya berlebihan mengapa tidak dihulur untuk meringakan beban mereka.

No comments: