Saturday, December 13, 2008

DAMIetta

Hari ini aku nak cerita tentang muhafazah Dumyat. Dumyat terbahagi pada dua iaitu dumyat jadid (baru) dan dumyat qadim(lama). Jadi aku nak cerita pasal dumyat jadid. Sebelum ini aku pernah cerita dah pasal Dumyat ini , tapi bukan dalam blog ini tapi dalam blog sulung aku. Pada pertengahan bulan November baru ini aku pergi pulak sekali lagi. Hajat dihati nak pergi masa musim panas tapi masa tidak mengizinkan.

Dumyat jadid memang best sebab tempatnya tenang jauh dari hiruk piruk kota macam kaherah. Dengan rumah yang beraneka bentuk ditambah pula rumah di dumyat jadid berwarna bukan macam kaherah rumah warna sama dengan debu. Maklumlah dumyat jadid bandar terancang macam Alexandaria. Sebab itu la aku suka pergi dumyat. Orang arab dumyat pun baik dan ramah mesra. Bila duduk di dumyat jadid rasa macam duduk di Malaysia dapatlah menghilangkan rindu.

Satu tempat yang menarik di dumyat ialah ra’su bar. Tempat ini ialah tempat pertemuan antara sungai Nil dan laut. Kita dapat tengok nampak warna air laut yang kebiruan dan sungai nil yang kejernihan bertemu tapi tidak besatu. Perkara ini terjadi untuk menunjukkan kekuasaan Allah.

ia biarkan air dua laut (yang masin dan Yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu.
diantara keduanya ada penyekat Yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya; (Ar-Rahman 19-20)



Al-Azhar cawangan Dumyat




Pada musim sejuk yang sedap sekali ke dumyat apabila kerang telah memunculkan diri insyaAllah pada pertengahan bulan satu. Kerang yang bersaiz sebesar tapak tangan. Memang teruja apabila melihat. Setakat ini coretan tentang dumyat. Bila kerang naik nanti akanku upload gambar untuk tatapan.



5/12/08
7 zulhijjah 1429
10:12 am
arsalan street.

No comments: