Sunday, December 28, 2008

Salam Maal Hijrah

Hari ini bulan zulhijjah 1429 telah meninggalkan kita. 1 muharram 1430 telah menjengah kita. Ini beerti umur kita makin meningkat dan mati makin menghampiri kita. Mahu atau tidak masa lalu telah meninggalkan kita, hari ini dan mendatang akan terus dilalui sehingga tiba saat yang di tentukan oleh Allah.

Apa yang yang diimpikan pada tahu lalu adakah tercapai atau tidak kita perlu menghadapi masa yang mendatang dengan impian yang baru atau merealitikan impian yang lalu yang masih belum tercapai. Mengambil iktibar daripada peristiwa hijrah nabi Muhammad saw dan para sahabat yang mempertahankan islam sehingga kita hari ini diberi nikmat oleh Allah untuk menganuti agama fitrah yang suci lagi lurus ini. Bagaimana perpaduan yang ditunjukkan oleh kaum Ansar dan muhajirin walaupun tidak mempunyai ikatan kekeluargaan tetapi ikatan persaudaraan islam yang kuat menyebabkan mereka sanggup untuk melebihkan saudara mereka dari diri mereka sendiri. Tetapi kita hari ini walaupun beragama islam tetapi ikatan persaudaraan itu agak hambar sehinggakan kita lebih mementingkan diri sendiri dari saudara kita sendiri mengakibatkan umat islam menerima nasib malang di bumi palestin, iraq dan yang paling hampir dengan bumi Malaysia ialah Indonesia.

Bila tiba satu muharram kita mengadakan sambutan maal hijrah, mengadakan perarakan, menobatkan tokoh maal hijrah, selawat dan nasyid tetapi adakah sekadar hanya untuk itu pengertian kita tentang hijrah. Sesungguhnya pengorbanan golongan ansar dan muhajirin adalah kerana mereka ingin melihat islam itu kekal suci dan menjadi millah dalam kehidupan kita. Sejauh manakah kita mengamalkan ajaran islam dalam kehidupan kita itu yang perlu di muhasabahkan.

Intipati dari peristiwa hijrah ialah pengorbanan. Untuk melakukan sesuatu penghijrahan samaada dari segi untuk kecemerlangan akedemik bagi pelajar, kenaikan pangkat bagi pekerja atau sebagainya memerlukan suatu pengorbanan samaada dari segi masa, tenaga dan juga wang ringgit. Jika penghijrahan dilakukan tanpa pengorbanan maka sesuatu hijrah itu tidak akan berjaya.

Kita sebagai umat islam harus melakukan hijrah dari perkara buruk kepada yang lebih baik terutama dari segi amalan kita sebagai hamba yang akan mengadap Tuan semesta alam. Memaksimakan kebaikan dan meminimumkan keburukan perlu di impikan dalam hati menjadi agenda utama bagi tahun baru ini. Impian dunia dan akhirat perlu di seimbangkan.



Selamat menyambut maal Hijrah.

gambar uPLOad from

1 comment:

Anonymous said...

nice jurbnal blog. egypt student? owh, nice to meet you. thx 4 visiting my blog. hope u'll gain more info from my blog. don't forget to subscribe my article