Wednesday, December 3, 2008

MUsim itu TIBA LAgI

Bulan zulhijjah kini tiba lagi. Bulan ini orang akan cakap pasal pergi haji dan Raya Haji atau idil Adha. Jadi hari ini aku nak cakap pasal pergi haji. Semua umat islam akan berpusu-pusu untuk ke Mekah Al-mukarammah bagi yang berkemampuan untuk menunaikan ibadah Haji yang sangat di tuntut sekali dalam seumur hidup untuk dilakukan. Jutaan umat islam akan berkumpul untuk menunaikan rukun haji yang bermula dari ihram hingga ke tawaf wida’. Kesatuan umat islam dapat dilihat dengan berpakaian ihram yang putih walaupun berlainan kulit,bahasa tapi bersatu di bawah payung keimanan, jika ini berkekalan pasti bumi Palestin sudah mampu untuk dibebaskan.

Berbalik pada cerita haji, kalau dahulu orang tua-tua kita pergi ke Mekah dengan kapal. Tiga bulan baru sampai, tapi sekarang macam-macam pengakutan yang disediakan. Di Malaysia biasa orang naik kapal terbang, Jordan biasa naik bas manakala Mesir biasa naik kapal laut. Zaman serba moden, jadi pengakutan pun semakin maju. Tapi kadang-kadang bila sesuatu itu susah untuk kita dapat ia lebih manis dan kesannya lebih mendalam.

Untuk bakal haji harap persiapan dari segi mental dan yang terpenting ilmu itu sudah mantap agar menatijahkan haji yang mabrur bukan haji malboro kata Ustaz Azhar. Jangan sampai di tanah Haram baru duduk belek kitab, hantar sms ke ustaz bertanya hukum itu dan ini, semua itu harap di mantapkan sebelum mengijakkan kaki di tanah suci.. Sebelum pergi pastikan jiwa suci kerana anda akan ke tempat yang suci. Apa yang penting bagi bakal haji harap bersabar dalam liku yang dihadapi dalam persiapan, perjalanan pergi dan balik serta masa duduk di tanah haram.

Kawan-kawan aku ada jugak pergi haji tahun ini ku doakan agar kalian mendapat haji yang Mabrur.. Harap sampai depan kaabah tolong la doa moga diri ini sempat untuk menunaikan ibadat haji walupun sekali dalam seumur hidup.

Kepada semua bakal haji diharap mendapat haji yang mabrur…amin…….





4:42 pm
28 zulkaedah 1429
November 26, 2008

No comments: