Wednesday, December 10, 2008

SEJuk

Bila musim sejuk makin sejuk maka badan akan ditimpa pelbagai penyakit. Hidung selsema, badan rasa nak deman pastu bibir pecah. Itu perkara biasa bila berlaku pertukaran musim. Nak buat macam mana aku anak jati Malaysia masih alah dengan cuaca tapi masih tega untuk berjuang.

Pagi tadi masa keluar rumah, bahang kesejukan menusuk di tulang. Bila cakap keluar asap macam duduk di eropah la pulak. Aku terfikir masa takbir raya haji nanti mesti banyak lagi asap yang keluar mesti tambah bersemangat untuk bertakbir. Tapi satu penyakit yang sangat bahaya pada musim sejuk ialah tidur. Beralaskan tilam yang empuk berselimutkan Saratoga tidur anda bisa tidur seenak-enaknya. Semua orang mesti malas untuk bangun dari katil hanya duduk dalam Saratoga. Semua nak jadi kuih lipat. Nak masak mesti fikir dua tiga kali sebab air sangat sejuk apalagi nak keluar rumah.. pasal mandi jangan ditanya la.nak ambik air sembahyang pun basuh yang wajib. Tambahan pulak rumahku tidak mempunyai sakhonah(alat pemanas air). Jadi mandi mesti dua kali seminggu itupun kalau mandi . badan tidak berbau,tapi kalau duduk di Malaysia jangan buat sebab cuaca lain.

Tapi masa musim sejuk kalau nak pergi jalan dekat kawasan padang pasir memang sedap sebab tidak panas. Masa ini biasa pelajar Malaysia akan ke Sinai untuk mendaki jabal(bukit) Sinai dan menjelajah kawasan sinai yang penuh dengan sejarah nabi-nabi especially nabi Musa. Kalau sebelum mendaki hujan pasti ada salji walupun tidak banyak seperti Negara yang bersalji. Tahun ini kalau ada rezeki aku pun nak mendaki punjak Sinai.Masa ini la nak pergi pyramid sebab pyramid sangat panas kalau pergi musim panas. Bila panas mood nak berjalan memang turun.



salji di puncak sinai

Musim sejuk juga pelajar azhar akan berhempas pulas untuk mengulangkaji pelajaran kerana peperiksaab fasal satu akan ditempuhi. Moga Allah permudahkan untuk menjawab peperiksaan dan najah.amin….







4/12/08
6 zulhijjah 1429
5.00pm
arsalan street

No comments: