Sunday, January 24, 2010

Jangan Lupakan Asal Usulmu

Dahulu mereka sering bersama tetapi hari ini mereka telah berubah..Jika dahulu mereka belajar berjalan kini bila mampu berjalan sendiri mereka sering mengkritik larian orang pernah berjasa pada mereka. Mereka seolah-olah lupa saat mereka baru bertatih mereka sering diawasi oleh pelari yang dikritik, bila mereka mahu menyembah bumi pelari yang dikritik itu menyambut mereka agar tidak tersembam menyembah bumi menanggung luka dan kepidihan. Begitu suji jiwa pelari megajar dan menjaga mereka.



http://media.photobucket.com/image/kanak-kanak%20berjalan/kafibara/HARIKNK209.jpg


Hari ini bila jalan mereka stabil dan kemas mereka mula berjalan sombong. Dada mereka dikembangkan bersama kepala yang diangkat ke langit, jarang sekali dilihat bumi tempat berpijak. Tangan mereka dihayun melibas lalang yang meliar. Tunggul dan dahan mereka hapuskan seolah-olah lupa dahan dan tunggul itu tempat mereka melepas lelah , menyapu keringat dan mengambil nafas agar mereka mampu meneruskan perjalanan.


Google.com.


Mereka mewar-warkan bahawa cara yang diajar kepada mereka dahulu salah dan sesat. Cara mereka sekarang yang paling betul, benar dan tepat. Mereka lebih memahami kerana mereka sekarang ada sijil dalam bidang itu dan ini. Bodoh dan sombong telah menguasai mereka. Mereka lupa yang pengajar mereka dahulu mengambil masa yang lama sebelum mengajari mereka sesuatu. Pengajar mereka dahulu menuntut ilmu lebih lama dan mendalami sedalam-dalamnya. Jangan kerana hari ini kamu mampu berlari dan sering menang kamu memandang mereka sebagai jaguh kampung. Jika pengajar kamu dahulu masih hidup tentu kamu tidak seangkuh hari ini kerana kamu hanya debu-debu yang berada dibaju mereka yang mampu dikibas-kibas dan akan hilang..Beradablah kamu pada mereka yang lebih mulia daripada kamu...

No comments: