Tuesday, April 20, 2010

fikir-fikirkan

"Jalan yang berliku, tidak kan gentar ku hadapi..namun bila malas menguasai, semua kerja tak jadi"


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


 Kita sering merancang itu dan ini. Jika melihat apa yang dirancang menyebabkan kita mampu tersenyum puas kerana ia begitu teliti dan natijahnya akan menyenangkan hati. Seringkali pelaksanaan terganggu dek kerana faktor-faktor yang mendatang seumpama bajet waktu yang ditetapkan tersasar.

Kita merancang tetapi Allah tahu apa yang baik untuk kita. Jangan cepat meradang atau sedih atas perancangan yang sering tidak kesampaian. Teruskan merancang dan cuba untuk melaksanakan apa yang dirancang. Apa yang menjadi persoalan adalah aturan yang sering digagalkan oleh makhluk malas. Malas adalah satu sifat yang membunuh dalam diam. Seperti quote yang dicanangkan oleh sahabat saya "namun bila malas menguasai, semua kerja tak jadi" mengambarkan bahawa kemalasan akan membantut semua pekerjaan. Bila hanya merancang begitu dan begini tanpa pelaksanaan maka jadilah ia angan-angan yang tak berkesudahan.Cita-cita yang diimpi dikafankan kerna angan-angan menguasai.

Teringat kata-kata yang diucapkan oleh ustaz Tan sri Ismail al-hafiz ketika ada pelajar bertanya bagaimana cara untuk ingat al-quran?. Beliau menjawab dengan berzikir roojin,roojin,rajin. Rajin adalah cara untuk menjadi orang yang ingat al-quran disamping doa. Malas ini perlu dibuang dengan mujahadah yang tinggi disamping berdoa dengan doa yang diajarkan oleh nabi saw.

اللهم أني أعوذ بك من الهم والحزن, وأعوذ بك من الجبن و البخل , و أعوذ بك من العجز و الكسل , وأعوذ بك من غلبة الدين 
وقهر الرجال
Buya  Hamka rohimahullah ketika membicarakan tentang doa ini mengungkapkan sebuah pantun yang berbunyi:
Mati belanda kerna pangkat,mati cina kerna kaya,
mati india kerna makanan,mati melayu kerna angan-angan.

Semoga beroleh manfaat.

2 comments:

Ahmad Nordinie said...

wah..
bagus2..
makin semangat aku bace blog mu ni..
same2la kita jd rajin hendaknye..
ameeen..

Nothing Special said...

ameen...
time kasih..semoga rajin dan najah milik kita semua..ameen