Friday, April 30, 2010

Sharing Is Caring

Assalamualaikum sahabat2, saya hanya nak kongsikan doa ni yang dikongsikan dengan kami oleh seorang pensyarah dari UMP di dalam satu siri ceramahnya di Kampus UIA, Kuantan.Selamat Beramal dan semoga bermanfaat.

"Ya Allah, Ya Alim, Ya Hakim, Ya Rashid, sesungguhnya Engkau Maha Berilmu, Bijaksana dan Cerdas, kami ini hambaMu yang jahil merayu dan merintih akan sedikit ilmu, kebijaksanaan dan kecerdasanMu agar kami mampu menjadi hamba dan khalifahMu di dunia ini. 
Ya Allah Ya Baari', sesungguhnya Engkau Maha Mengatur jadual hidup hamba2 Mu, kami ini hamba Mu yang tidak mampu mengatur jadual hidup kami sendiri, kami menyerahkan seluruh jiwa raga kami kepada Mu untuk Engkau aturkan dengan agenda dan jadual Mu agar kami mampu menjadi hamba dan khalifahMu.
Ya Allah Ya Ba'its Yang Maha Membakar semangat, hamba Mu ini sangat lemah semangat, bakarkan semangatku ntuk membolehkan aku belajar dengan penuh semangat. 
Ya Allah Ya Qohhar,sesungguhnya Engaku Maha Menundukkan nafsu dan ego hamba2 Mu, kami ini hamba2 Mu sering kali kalah dengan hawa nafsu kami sehingga melakukan banyak kesalahan terhadapMu.Kami merintih kepadaMu agar Engkau menundukkan nafsu dan ego kami agar kami mampu melakukan agendaMu. 
Ya Allah Ya Zohir, Yang Maha menampakkan, nampakkan kepadaku jawapan2 bagi soalan2 peperiksaan ini. Ya Allah Ya Hadi, Yang Maha Memberi Petunjuk, berikanlah petunjuk kepada jawapan2 bagi soalan2 ini.Ya Allah Ya Nuur, Yang Maha memancarkan cahaya, pancarkan cahayaMu ke dalam fikiranku agar aku nampak jawapan2 bagi soalan ini. Ya Allah Ya Baari' Yang Maha mengatur, aturkan jari2 tanganku untuk menulis ilmuMu dalam peperiksaan ini. 
Ya Allah Ya Quddus Ya Jalil, Engkau Maha menyucikan dan menjernihkan, sucikan dan jernihkan jiwaku yang kotor ini. Bersihkan penyakit malas, pentingkan diri, mengikut hawa nafsu, pentingkan dunia yang menghinggapi jiwaku ini agar jiwaku bersih dan mampu untuk taat kepadaMu"
 
 
p/s: Kredit kepada insan yang telah menghantar email ini. Syukran

No comments: