Saturday, April 17, 2010

Graffiti

Assalamualaikum wbrth...

 Kredit: Here
Kredit:Here
Kredit: Here

Graffiti adalah coretan pada dinding. Jika kita melihat kepada sejarah graffiti, manusia primitif yang terawal menggunakan sebagai simbol komunikasi semasa pemburuan. Hip hop sering dikaitkan dengan grafitti kerana grafitti termasuk dalam salah satu elemen hip hop.

Grafiti digunakan sebagai wahana untuk meluahkan penetangan kepada sesuatu keadaan sosial atau politik. Budaya ini juga sering dikaitkan dengan vandalisme yang merosakkan harta awam atau persendirian. Ini berbeza dengan masyarakat palestin yang kini ditindas oleh zionis menggunakan Grafitti sebagai tempat meluahkan rasa dan harapan mereka. 

Grafitti yang dihasilkan membawa mesej kemanusiaan agar masyarakat luar mampu merasai apa yang telah ditanggung oleh mereka sambil menyatakan impian mereka yang mahu hidup seperti manusia lain. Kreativiti yang dianugerahkan digunakan dengan sebaiknya sebagai tempat mereka menghamburkan perasaan yang terbuku di sudut hati.

Anda dapat melihat hasil graffiti mereka di sini:

http://bestyoulike.com/?p=428
http://stephenspillane.blogspot.com/2006/12/graffiti-on-wall-palestine.html
http://www.flickr.com/photos/43405897@N04/4360570256/in/photostream/
http://therighteye.wordpress.com/2009/02/07/save-palestine-graffiti/
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Graffiti_in_the_Palestinian_territories
http://www.demotix.com/news/graffiti-separation-wall-
http://www.khtt.net/page/13391/enwest-bankpalestine
http://fiveprime.org/flickr_hvmnd.cgi?method=GET&sorting=Interestingness&page=2&photo_type=250&noform=t&search_domain=Tags&photo_number=50&tag_mode=all&sort=Interestingness&textinput=bethlehem,graffiti&search_type=Tags

Credict to All page..


Sumber:

http://id.wikipedia.org/wiki/Grafiti
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerosol_paint
 http://en.wikipedia.org/wiki/Hip_hop



No comments: