Sunday, February 22, 2009

Damietta



Setelah selesai jaulah ke Sinai, Damietta menjadi destinasi untuk menghabiskan percutian. Agenda utama kesana adalah untuk mencari kerang kerana Dumyat atau Damietta adalah syurga kerang. Apa yang terjadi adalah sedikit terkilan dek kerana kerang pada tahun ini tidak seperti tahun lepas.

Mungkin kerana semua orang tertumpu ke sini menyebabkan hasil kutipan hanya sedikit. Tetapi satu pengalaman baru dicipta iaitu mandi laut di musim sejuk. Oleh kerana kerang sukar didapati di persisiran maka kami mengambil keputusan untuk mencari di dalam air. Berada didalam air pada musim sejuk ibarat berada dalam peti sejuk. Otot-otot kaki kejang sehinggakan deria rasa seolah-olah tiada. Selepas berendam didalam air, ungun-ungun api yang dibuat oleh teman-teman menjadi tempat untuk memanaskan kembali badan disamping menikmati kerang bakar yang sedap hingga menjilat jari.

Hari kedua aku mencuba nasib, berbekalkan semangat aku dan beberapa orang sahabat menaiki basikal ke pantai. Setelah beberapa jam hanya sedikit sahaja hasil yang diperolehi walaupun pada malamnya angin kuat dan hujan lebat turun tetapi kerang tidak juga mahu muncul. Tapi aku bersyukur kerana walaupun sedikit tetapi masih lagi dapat merasai keenakan kerang. Bayangkanlah jika tidak dapat merasainya pasti lebih hampa.



Setelah empat hari disana, مصيف مدينة دمياط جديدة (tempat peranginan Bandar Damietta Baru ) aku tinggalkan membawa pulang pengalaman dan ketenangan.

2 comments:

Anonymous said...

scallop...mcm logo shell tu ada tak? kalu ada teringin nk pi.

Nothing Special said...

kalau suweileh mari mungkin ade kut.x tahu la ambe. xjupe.