Sunday, February 1, 2009

Tersentuh

Hati ini tersentuh apabila membaca satu artikel yang ditulis oleh pelajar perubatan Mesir yang menceritakan kisah hidup beliau yang dahulu sering lalai dan tenggelam dalam keasyikan tetapi akhirnya berubah. Hati kalau ia tidak mendapat petunjuk maka akan menjadi lebih keras dari batu. Tetapi bila ia mendapat nur dari Allah maka akan menjadi sungguh tersentuh. Sesungguhnya Allah menyayangi beliau dengan memberi kesedaran dari kelalaian itu. Kini beliau menjadi muak dengan ragam kawan-kawan beliau yang tengelam dalam keasyikan itu. Beliau bimbang apabila ditegur maka mereka akan memutuskan persahabatan yang terjalin menyebabkan beliau hanya mendiamkan diri.

Bila terbaca artikel ini aku jadi terfikir jangan diperlekehkan orang yang lalai kerana mereka mungkin akan jadi lebih baik dari kita suatu hari nanti tetapi kita perlu mengambil iktibar dan menasihati mereka. Mereka diuji oleh Allah dan bayangkan jika kita diuji begitu adakah kita akan kembali sedar.

kita hari ini mungkin berada pada landasan yang betul tetapi ingatlah bahawa yang menjadi penentu ialah pada pengakhiran hidup kerana ada manusia yang pada mula beriman tetapi mati dalam kekufuran begitu juga ada yang permulaan berada dalam kekufuran tetapi mati dalam kebaikan.

Ya Allah matikan kami dalam husnul khotimah..Ya tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami dalam agama-Mu dan ketaatan pada-Mu… amin

Cinta adalah anugerah Allah tetapi kita yang harus memandui ia agar tidak terjerumus dalam cinta yang hina..renungilah kata pujangga di bawah:

Demi Allah sesungguhnya sebuah cinta teramat agung untuk dapat dilihat,
Ia luput dari penglihatan manusia
Ia ada didalam dada bersemanyam sebagaimana api bersemanyam dalam batu
Jika di nodai ia akan membakar
Jika di cuba untuk ditinggalkan ia akan selalu membayangi

2 comments:

Biskutz Paeinto said...

Cinta terlalu sukar untuk ditafsirkan..

Anonymous said...

betoi²²