Wednesday, February 25, 2009

GIZI SEIMBANG

Hari ini aku nak kongsi satu perkara tentang makanan. Seperti mana yang kita semua maklum setiap Negara pasti mempunyai makanan asasi tidak kira samaada dari bijian seperti gandum dan beras dan sebagainya. Kalau sebut Negara kita yang dicintai pasti makanan asasi adalah nasi. Sebab itulah walaupun mengembara ke mana-mana pun masyarakat kita mesti tak boleh tinggal nasi. Kalau tak makan nasi pasti badan tidak berapa selesa rasa lemah semacam. Kalau Negara arab seperti Mesir makanan asasi diorang berasaskan gandum dan kekacang seperti roti aish. Roti aish biasa dimakan dengan ful(kacang) ataupun tokmiyyah.

Tokmiyyah kalau tengok cara buat memang hilang selera tapi kalau makan nescaya nak lagi. Bayangkan kacang digaul dengan tepung menggunakan tangan and then digoreng dalam minyak yang tidak pernah ditukar Cuma ditambah dengan minyak baru saja. Sebab itu tokmiyyah tidak boleh dimakan setiap hari kerana dipercayai boleh menggugurkan rambut. Kalau kita tengak orang arab pasti kepala mereka dogol ditengah akibat kuat makan aish.

Pastu kalau nak tahu sesungguhnya orang Malaysia makan di lidah, orang arab makan di perut dan orang putih makan di otak. Perkara ini aku dapat bila dengar kuliah seorang ustaz. Kalau kita tengok orang Malaysia makanan mereka seperti budu, tempoyak, petai kalau diikutkan bau memang busuk tapi itulah kegemaran rakyat Malaysia. Kalau kita tengok orang arab makanan mereka bukan ada rasa sangat pun tapi mereka makan dengan steady sebab diorang hidup susah jadi tak berkira sangatlah pasal makanan.

Orang putih pulak diorang makan makanan yang berkhasiat saja sebab mereka lebih pentingkan khasiat dari rasa. Yang aku terkejut sekali ialah kurma. Ustaz itu cakap ada seorang doktor bagitahu bahawa tujuh biji kurma sudah cukup untuk gizi seimbang. Tapi kita memang kurang makan kurma kecuali bulan puasa. Kita sebenarnya sudah ditipu oleh orang barat. Kita beli macam-macam untuk ikut pyramid makanan walhal makanan yang diajar oleh Rasulullah saw sudah cukup semua itu tapi kita tidak pernah ambil peduli. Alangkah malangnya kita kerana tidak mengambil berat apa-apa yang disuruh oleh Rasulullah saw sedangkan apa yang diajar membawa faedah pada kita.

2 comments:

Anonymous said...

Tokmiyah tu macamana rupanya...adakah dia tu falafel kalu di Jordan?

Sorry byk tanya...

Nothing Special said...

falafel ambe x kenal.kena tgk lu.kalu tgk baru blh royak.tapi x kan x rasa masa mari mesir hari 2???musykil²