Tuesday, February 17, 2009

Makan dan sejuk

Firstly minta maaf sebab lama tidak mengupdate blog ini. Antara faktornya ialah sebab internet tiada di rumah, baru suddah pulang dari melancong . tapi itu semua alasan yang selalu menjadi tabiat rakyat Malaysia kalau tidak percaya tanya geng-geng raja lawak. Apa yang sebetulnya ialah tabiat malas yang menghantui. Aku nak kongsi satu tabiat aku pada musim sejuk iaitu tabiat makan sebab cepat lapar. Aku perasan tabiat ini sejak tahun pertama aku disini. Apabila musim sejuk tiba sahaja pasti rasa lapar mendominasi rasa kenyang. Tabiat ini kalau kena dengan perempuan pasti mereka rasa mengelabah sebab takut gemuk tapi kalau kena lelaki macam aku tak kisah sebab badan susah nak naik.




Kalau nak diikutkan tabiat ini adalah tabiat yang kurang bagus kerana bila makan banyak pasti banyak penyakit akan datang kerana perut adalah tempat berkumpul penyakit. Ditambah pula dengan musim sekarang yang mana penyakit mudah berjangkit kerana udara yang lembab dan penyakit yang glamour sekarang ini ialah tibi.
Penyakit paling bahaya yang timbul apabila rasa kenyang adalah malas. Penyakit yang ditakuti dan menyebabkan segala kerja akan tergendala. Malas dalam melakukan kerja dan yang paling bahaya malas dalam melakukan ibadah pada Allah. Sebab itu kita disuruh berdoa:

اللهم أعنى على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك


Ya Allah, bantulah aku dalam mengingati-Mu, mensyukuri nikamat-Mu dan perelokkanlah ibadahku pada-Mu

Kita tidak akan mampu melakukan sesuatu tanpa kehendak Allah, jadi sebab itulah kita harus berdoa moga Allah memberi izin kepada kita untuk melakukan sesuatu yang baik especially amal yang akan membawa kita kepada kebahagian di tempat yang kekal abadi iaitu Dar Akhirat.
Satu perkara yang bahaya apabila perut terlalu kenyang ialah nafsu sukar dikawal menyebabkan banyak kejahatan akan dilakukan. Perkara ini boleh dibandingkan apabila kita berpuasa kita seolah-olah boleh mengawal diri kita, tetapi bila diri kenyang kita akan hilang daya mengawal.


No comments: