Friday, February 27, 2009

DEFINISI AL-QURAN

Kalamullah yang mu’jiz yang diturunkan oleh Allah kepada nabi Muhammad melalui perantaraan malaikat Jibril, dinukilkan secara mutawatir dan membacanya dikira ibadah.dimulai dengan surah al-Fatihah dan disudahi dengan surah an-Nas.

Begitulah definisi yang diberi oleh ulama dalam memberi gambaran tentang apa itu yang dinamakan Al-quran. Jika dilihat pada takrif kita dapat mengetahui bahawa al-Quran adalah kalamullah bukan kalam makhluk. Kitab suci ini menjadi mukjizat bagi nabi Muhammad dan ia kekal sehingga hari kiamat kerana ia dijaga oleh Allah.

Sesungguhnya Kamilah Yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah Yang memelihara dan menjaganya. Surah al-Hijr 15:9

Seperti yang kita ketahui kitab zabur diturunkan kepada nabi Daud as, kitab taurat kepada nabi Musa as, kitab injil diturunkan kepada nabi Isa as dan begitulah juga nabi Muhammad saw dianugerahi kitab Al-quran . Kitab ini diturunkan oleh Allah melalui perantaraan ruhul Amin iaitu malaikat jibril as dan disampaikan kepada kita secara mutawatir dan membacanya dikira ibadah dan memperolehi ganjaran pahala.

Kitab al-quran dimulai dengan surah al-fatihah yang menjadi bacaan wajib dalam amalan solat samaada fardu ataupun sunat. Surah yang menjadi penutup bagi kitab suci ini adalah surah bacaan sebelum tidur iaitu surah an-nas.

No comments: